Secrete naturale ale sănătății: odihna pasivă

Corpul omenesc este asemeni unei mașinării.  Pentru a funcționa perfect un timp îndelungat are nevoie de întreținere și o atenție specială.  Pentru asta corpul are nevoie de somn și odihnă.  Alimentația ne oferă o parte din energia consumată însă trebuie completată de somn.

Conform studiilor din medicina modernă, îmbolnăvirea noastră se datorează virușilor, însă întrebarea este: De ce, din același mediu unii oameni se îmbolnăvesc, iar alții nu?

Răspunsul este: sistemul imunitar.

Ați observat că atunci când suntem epuizați fizic, ne îmbolnăvim mai ușor? Pentru a menține imunitatea la un nivel înalt avem nevoie de somn suficient, hrană, apă, în fiecare zi.  Un somn adânc reduce stresul, crește randamentul de muncă, înlătură deprimarea, crește apetitul sexual, ne face mai fericiți.

În principiu, avem nevoie de 8 ore de somn dar, din păcate, oamenii nu respectă acest timp iar pe termen lung, organismul se va obișnui cu lipsa somnului și o să ducă spre insomnie cronică.  Nici prea mult somn nu este bun.  Chinezii susțineau (și sunt recunoscuți prin adoptarea medicinei tradiționale) că statul în pat prea mult dăunează circulației și sistemului osos.  Persoanele care dorm prea mult nu au poftă de mâncare, au plămânii mai slabi și suferă de dureri osoase și musculare.  Tot chinezii au un proverb care spune: “Prea mult poate fi la fel de rău ca prea puțin.”

De asemenea, avem un ceas biologic pe care nu ar trebui să-l ignorăm iar acesta funcționează în acord cu ceasul naturii.  Când se luminează, corpul nostru devine activ iar la lăsarea întunericului, organismul simte nevoia de relaxare.

Prima recomandare pentru a menține funcționalitatea ceasului biologic ar fi aceea de a ne trezi mereu la aceleași ore, inclusiv sâmbăta și duminica.  După ce s-a creat o obișnuință, am făcut primul pas pentru un stil de viață sănătos.

Este importantă și calitatea somnului și există trei criterii de bază pentru a evalua această calitate: intervalul necesar pentru a dormi, profunzimea somnului, numărul și frecvența viselor.

Pentru a crește calitatea somnului vă ofer câteva sfaturi pe care eu însămi le aplic în viața de zi cu zi:

  • Să facem o baie caldă înainte de culcare.  O baie caldă ne relaxează corpul și mintea, crește temperatura corpului și ne îmbie la somn iar senzația de curățenie ne face să dormim mai bine.
  • Să avem dormitorul aerisit.  Aerul curat este bun pentru inimă și creier.
  • Să nu ne culcăm cu stomacul gol.  Nu vom putea dormi din două motive: scade glicemia iar stomacul doare de foame.
  • Să nu mâncăm nici foarte mult sau să adormim imediat după cină.  În astfel de situații calitatea somnului este scăzută și apar probleme de sănătate, cum ar fi afecțiuni gastrice și boli cardiace.
  • Să nu consumăm produse cu cafeină (ceai, cafea, ciocolată, băuturi răcoritoare) spre sfârșitul zilei.
  • Să avem un pat confortabil cu o saltea tare care să ne sprijine coloana și să nu permită corpului să se curbeze foarte mult.
  • Să nu mergem la somn cu mintea în plină activitate, fără stres, fără emoții puternice.  Creierul ca și corpul are nevoie de timp să se liniștească.
  • Să facem zilnic exerciții fizice.  Sportul practicat cu regularitate ajută la un somn mai profund.
  • Să ne bucurăm de relațiile sexuale.  Nimic nu ne face să dormim mai bine decât un act sexual reciproc satisfăcător (se eliberează anumiți hormoni care duc la un somn profund).

Sunt foarte multe țări care după masa de prânz au stabilită o perioadă de odihnă de o oră sau chiar de două.  S-a constatat că aceste țări, care au această tradiție, au o creștere a productivității iar populația se bucură de viață din plin și oamenii sunt mai longevivi.

Sistemul imunitar este întărit și reîncărcat în timpul somnului profund.  Corpul produce celule imunitare care luptă cu bolile, repară pielea, întărește oasele și mușchii, pregătind astfel corpul pentru a doua zi.  Somnul de foarte bună calitate reprezintă și cel mai bun tratament împotriva îmbătrânirii, reduce tensiunea și durerile musculare.

“Există cinci lucruri esențiale pentru o sănătate înfloritoare.  Ele sunt alimentația, igiena, odihna, exercițiile fizice și mediul ambiant.  Niciunul dintre ele nu ne poate lipsi.  Este nevoie de toate pentru a fi pe deplin sănătos.”  Dr. Wan Laisheng.

Doar atât despre odihnă.  În articolele următoare, vom vorbi despre alimentație, exerciții fizice, igienă și mediul ambiant.

Sănătatea se învață!

Postat in: ,

Doina Iosif

Reader Interactions